Vrijwilliger en meisje tijdens een Heppie Vakantie

Lespakket over positieve aandacht en elkaar écht zien

Met het lespakket Heppie in de klas maak je verschillende thuissituaties in de klas bespreekbaar en krijgen leerlingen meer oog en begrip voor elkaars gedrag en elkaars achtergrond. Zo vermindert schaamte en oordeel en zie je als docent beter waar een kind goed in is en wat het nodig heeft van jou.

Waarom doen we dit?

 Kinderen brengen veel tijd door op school. Je daar welkom en gezien voelen, is voor hen dan ook heel belangrijk. Zeker voor kinderen die in hun dagelijks leven weinig sociale steun ervaren. Hoe kinderen zich voelen in de klas kan van enorme betekenis zijn op hun leven. Een steunende klas helpt kinderen omgaan met moeilijke situaties en helpt hen zich goed te voelen. En een steunende docent is goud waard in het leven van kinderen die thuis veel stress hebben. Kinderen ontwikkelen zich altijd, maar op een school waar ze zich veilig en gezien voelen, ontwikkelen ze zich beter. En dat heeft niet alleen een positief effect op hun mentale welzijn, maar ook op de leerprestaties! 

Heppie in de klas

Met het project Heppie in de Klas bieden we gratis lesmateriaal aan voor docenten om in de klas te gebruiken. Dit lesmateriaal gaat over hoe je een positieve en warme omgeving kan creëren in de klas en kan zorgen voor meer begrip over elkaars thuissituatie. Ook werken we samen met partners aan initiatieven om kansenongelijkheid tegen te gaan en sociale inclusie te bevorderen.

Het lespakket bestaat uit 12 eenvoudige en vrolijke werkvormen die met weinig voorbereiding uit te voeren zijn. De werkvormen zijn geschikt voor de bovenbouw van het basisonderwijs en klas 1 en 2 van het voortgezet onderwijs.

Samenwerking met Nieuwsbegrip

Het Vergeten Kind heeft in samenwerking met Nieuwsbegrip begrijpend leeslessen voor scholen ontwikkeld. In deze lessen wordt uitgelegd wat Het Vergeten Kind doet, wie zij helpen en wat de Week van het Vergeten Kind inhoudt. De lessen zijn ontworpen op niveau A (groep 5, 6, ISK, praktijkonderwijs) en niveau B (groep 7, 8, vmbo bbl/kbl leerjaar 1-2 en mbo niveau 1). De lessen (teksten, opdrachten en handleidingen) zijn te downloaden via onderstaande linkjes:

Samenwerking met Mensjesrechten

In samenwerking met Mensjesrechten maakte Het Vergeten Kind twee documentaires, aangevuld met een lesbrief. Deze zijn te gebruiken voor groep 8 van het basisonderwijs en voor brugklassen.

Mensjesrechten documentaire JAY Jamilla Als je bij me weggaat

Documentaire ‘JAY’
Jezelf zijn is niet altijd even gemakkelijk wanneer elke dag andere volwassenen je opvoeders zijn. Deze worsteling ervaart Jay elke dag. Tiktok is Jays manier om uiting te geven aan deze onzekerheid. 

Documentaire ‘Als je bij me weggaat’
Als je ouders niet in staat zijn om goed voor je te kunnen zorgen, kan je uit huis worden geplaatst. Jamilla (14) overkwam dit en ze woont nu al jaren in een opvanghuis.

Samenwerking met het lectoraat ‘Waarderen van Diversiteit’

Hoe zorg jij ervoor dat alle leerlingen zich gezien en gewaardeerd voelen? Onze samenwerkingspartner, het lectoraat Waarderen van Diversiteit van Fontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg (OSO), heeft hiervoor veel bruikbare kennis en tools waar jij als docent gebruik van kan maken. Het lectoraat deelt het doel van Het Vergeten Kind om sociaal isolement van kinderen zoveel mogelijk te voorkomen. Een positieve relatie met de leerkracht en met klasgenoten is een basisbehoefte van ieder kind. In de vorming van verwachtingen over individuele leerlingen spelen de houding, opvattingen en de mate waarin een docent denkt in stereotiepe beelden een grote rol. Als je als leerling leeft in armoede, vanwege je label (denk aan ADHD of autisme) een aangepast programma hebt of bekend staat als ‘probleemkind’ (bijvoorbeeld vanwege een oordeel over je ouders), dan heeft dat invloed op verwachtingen die je omgeving van je heeft. Leerlingen zijn hier erg gevoelig voor, waardoor verwachtingen invloed hebben op hoe de leerling zichzelf ziet en hoe hij of zij wordt gezien in de klas. Samen met het lectoraat werken we aan bewustwording en kennis over dit thema bij docenten.

Scroll naar boven