Het Vergeten Kind haalt ruim 30.000 Harten op voor vergeten kinderen in sociaal isolement

23 februari 2021

Ieder jaar vragen wij tijdens de Week van Het Vergeten Kind aandacht voor een urgent probleem waar kinderen in de jeugdzorg mee te kampen hebben. Dit jaar stond de Week in het teken van de 80.000 kinderen in Nederland die opgroeien in gezinnen met heftige problemen en die zich fundamenteel alleen voelen. Met de campagne 'Maak je HART voor vergeten kinderen in sociaal isolement' hebben we deze problematiek groots onder de aandacht gebracht. Maar liefst 30.000 mensen schaarden zich achter onze actie en tekenden de Hartenpetitie! Gesterkt door dit mooie aantal Harten gaan wij verder gemeenten, scholen en jeugdzorg aansporen om het sociaal isolement van vergeten kinderen te doorbreken. 

Drie concrete aanbevelingen waar gemeenten mee aan de slag kunnen
In onze actieweek, van 29 januari tot en met 4 februari, zijn we het land ingetrokken met onze Hartentourbus. Onze ambassadeurs en Unforgettables (leden van onze jongerenraad) hebben geheel coronaproof Harten opgehaald bij beleidsmakers, gemeenten, politici en bekende Nederlanders. Maar dat niet alleen, we gingen ook (digitaal) in gesprek met acht gemeenten: De Bilt, Utrecht, Den Bosch, Rotterdam, Bergen op Zoom, Heerlen, Enschede en Apeldoorn. Omdat gemeenten verantwoordelijk zijn voor het jeugdbeleid, hebben zij een cruciale rol bij het versterken van het sociale netwerk van jongeren. Speciaal voor gemeenten hebben wij drie aanbevelingen  geformuleerd, waar gemeenten mee aan de slag kunnen om het sociaal isolement van jongeren met een moeilijke thuissituatie te doorbreken. Zo proberen we te bereiken dat gemeenten aandacht besteden aan sociale inclusie; in de wijken, buurten, op scholen en bij de jeugdhulp.



Jeugdhulpverleners doen er goed aan het informele netwerk te betrekken
De Hartentour ging ook langs beleidsmakers en politici om aandacht te vragen voor onze campagne. Zo spraken we met Hans Spigt, voorzitter van Jeugdzorg Nederland. Ook waren we een dag op het Binnenhof waar ambassadeurs Jamai Loman en Natasja Froger met Unforgettable Kenley in gesprek gingen met politici over de impact van sociaal isolement op jongeren. Tweede Kamerleden Vera Bergkamp (D66), Attje Kuiken (PvdA), Renske Leijten (SP), Lilian Marijnissen (SP), Rene Peters (CDA), Lisa Westerveld (GroenLinks) en Martin Wörsdörfer (VVD) plakten hun HART op de kaart van Nederland. Hiermee lieten zij zien de onze campagne te steunen.

Samen met Stichting JIM (Jouw Ingebrachte Mentor) hebben we op 4 februari een online talkshow georganiseerd voor jeugdprofessionals over de dilemma's rondom samenwerking met het eigen netwerk van het kind. Alle sprekers waren het erover eens hoe belangrijk het is dat professionals nog beter samenwerken met het netwerk, want ‘met je eigen wortels groei je het mooist’. De talkshow smaakt naar meer, dus krijgt zeker een vervolg. 

Inspirerende initiatieven om sociaal netwerk te versterken
Een belangrijk onderdeel van onze campagne is de uitreiking van de Hartenhuis Awards aan organisaties, initiatieven, groepen of personen die zich buitengewoon inzetten voor kwetsbare kinderen in Nederland. Dit jaar hebben we met de prijs initiatieven in het zonnetje gezet die bijdragen aan het doorbreken van het sociaal isolement van vergeten kinderen. De winnaars geven ‘het goede voorbeeld’ aan de sector en bewijzen dat het versterken en betrekken van het sociale netwerk echt kan zorgen voor stabiliteit en continuïteit voor kwetsbare kinderen. Leontine Bibo (Buurtgezinnen), Bianca van der Neut (Kamers met Aandacht) en Mariska van der Steege ( Burgervoogd) zijn de gelukkige winnaars.

Hartenhuis Award (1)

Gratis lesmateriaal voor docenten 
Speciaal voor scholen hebben we het lespakket Heppie in de Klas ontwikkeld. Dit lesmateriaal helpt de docent een positieve en warme omgeving te creëren in de klas en te zorgen voor meer begrip over de thuissituatie. Zo neemt het gevoel van schaamte af, vermindert het negatief oordelen en zien kinderen van elkaar beter waar ze goed in zijn. Het lespakket bestaat uit 12 eenvoudige en vrolijke werkvormen en zijn geschikt voor de bovenbouw van het basisonderwijs en klas 1 en 2 van het voortgezet onderwijs. Inmiddels is het lespakket al ruim 800 keer gedownload! Het lesmateriaal is gratis en nog steeds aan te vragen. 

De Heppie Box tovert een lach op duizenden kindergezichtjes 
Dit jaar kon ons kinderevent tijdens de Week van Het Vergeten Kind helaas niet doorgaan. Daarom hebben we bij 1.000 gezinnen uit vijftien gemeenten een mooie verrassing thuis bezorgd: de Heppie Box! Dit pakket bevat onder andere spelletjes en knutselspullen, waarmee kinderen en gezinnen toch nog een Heppie momentje kunnen creëren in eigen huis. Ambassadeur Angela Schijf: “"Corona of niet, we hebben we een creatieve oplossing gevonden om kwetsbare kinderen in het zonnetje te zetten! Als de kinderen niet naar ons kunnen komen, dan komen wij met de Heppie Boxen naar de kinderen toe!”.

Heppie box - Kinderen

Wij blijven ons inzetten voor het verbeteren van de situatie van vergeten kinderen! 
Met ruim 30.000 Harten op de teller voelen wij ons door heel Nederland gesteund om een krachtig signaal af te geven richting gemeenten. Met als doel dat zij aandacht geven aan sociale inclusie; in de wijken, buurten, op scholen en bij de jeugdhulp. Zodat uiteindelijk alle kinderen de aandacht krijgen die zij verdienen en zij zich gezien en gehoord voelen. Blijf op de hoogte van ons werk door ons te volgen via onze nieuwsbrieven en social media kanalen. Want alleen samen met jou kunnen wij het verschil maken.

Help mee

Alleen samen kunnen we ervoor zorgen dat kwetsbare kinderen in Nederland hun verleden achter zich kunnen laten en kunnen werken aan een toekomst. Help je mee?

Doneer nu

Kom in actie

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

steunen als bedrijf

Word partner