Beste wethouder,

Gefeliciteerd met je nieuwe functie. Jij mag de komende jaren beslissingen nemen over jeugdzorg. Vergeet je daarin kinderen niet? Kinderen zoals ik, die zich in jeugdzorg eenzaam, onzeker en slecht voelen. 

Mijn naam is Merlin, ik ben 17 jaar en ik heb jarenlang in jeugdzorg gezeten. Ik kwam er terecht omdat het thuis echt helemaal foute boel was. Mijn wereld stortte volledig in. Als kind hoop je dan dat er een plek is waar je veilig bent, waar je geholpen wordt. Maar eenmaal in jeugdzorg werd het alleen maar donkerder. 

Er werd gewoon nóóit naar mij geluisterd. Niemand vroeg hoe ik mij voelde. Als ze écht de tijd hadden genomen om naar mij te luisteren, dan was mijn leven en ontwikkeling nu zoveel beter geweest. In plaats daarvan werd ik behandeld alsof ik stront was. Je kunt je niet voorstellen hoe eenzaam het is als je in een systeem terechtkomt dat jou moet beschermen, maar in plaats daarvan je als oud vuil behandelt. 

Wat ik al die jaren nodig had, was liefde. Aandacht. Respect. Het gevoel dat ik ertoe deed en dat er rekening met mij werd gehouden. 

Als ik op jouw stoel zat, zou ik echt luisteren naar wat kinderen nodig hebben. Want als je dat niet doet, verpest je de toekomst van kinderen die al zoveel hebben meegemaakt. En geloof mij, die littekens draag je de rest van je leven mee.

Groet,
Merlin

Scroll naar boven